دفتر امام جمعه

تقوا یعنی حرکت یعنی تغییر یعنی حرکت استکمالی یعنی حرکت رو به بالا و تکاملی و یکی از اموری که به انسان ارزش و اهمیت میده کار کردن است. یکی از اموری که به انسان ارزش و اهمیت میدهد کار کردن که انسان با کَدّ یمین و عرق جبین است. کسی که با کد یمین تلاش میکنه برای خانواده‌اش، برای خانواده اش زندگی مرفه‌ای را، زندگی متوسطی را، زندگی مقبولی را فراهم کند کلمجاهد است مانند کسی که در راه خدا جهاد می‌کند این متن روایت است که کار کردن و تلاش کردن جهاد فی سبیل الله است. در روایت داریم که دو نفر از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محضر پیامبر اکرم شرفیاب شدند در حالی که این دو برادر بودند و یک برادر دیگری رو بر روی دوش خودشون حمل می‌کردند اون برادر رو که ضعیف و نحیف بود با خودشون حمل می‌کردند پیامبر صلی الله علیه و آله سئوال کردند داستان چیه؟

گفتند این برادر ما خیلی اهل نماز و روزه هست هر نمازی تمام میشه شروع می‌کنه به نماز بعدی، هر روز روزه است افطار که می‌کند آماده می‌شود برای فردا که روزه بگیرد هر روز روزه است و دائم در حال نماز است پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند که شترش را که می‌چراند؟ زندگی او رو چه کسی اداره می‌کند همسر و فرزندانش رو که اداره می‌کند؟ گفتن ما اداره می کنیم که او به عبادتش برسد پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند:

شما دو برادر از او بهترید شما از او برترید کار در جامعه ارزشمند است، کسی نبایدباری بر دوش دیگران باشد ولو اینکه اهل عبادت باشد معنا نداردآقایی در یک کاروانی که  با هم به سفر رفتند، بقیه مشغول کار و تلاشند یک نفر دائماً در حال عبادت، دائماً در حال عبادت است. بقیه میگویند تو به عبادتت برس ما کارها رو انجام می‌دهیم، در روایات مورد نهی اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته و لذا کار در جامعه ما باید ارزشش معلوم باشد و هرچه که کار سخت‌تر، ارزشش هم بیشتر امروز کارگر ما و کسانی که در جامعه تولید کار می‌کنند کسانی که حالا یا در بخش علم یا در بحث صنعت یا در بخش کشاورزی در هر بخشی که دارند کار می‌کنند و تولید می‌کنند، این کارگر باید ارزشش برای جامعه مشخص باشد. باید به گونه‌ای تعریف بشه به گونه‌ای توسط مقامات اجرایی توسط مسئولین به گونه‌ای باید رسیدگی بشه که نه ظلم به کارگر بشه نه ظلم به کارفرما باید عدالت بین کارفرما و کارگر در نظام اسلامی در جمهوری اسلامی به بهترین نحو برقرار بشود که هر دو راضی باشن و در پرتو رضایت خداوند هم به دنبالش باشه اگر کارگری به سختی داره تلاش می‌کنه باید حق او مشخص باشه باید جایگاه او باید امتیازات او و آنچه را که می‌تواند برخوردار باشد باید به بهترین وجه به او داده بشود و این ارزش و منزلت او برای دیگران معلوم باشه و بعضی از کارها هستند که نسبت به سایر کارها ممکنه یک ارزش معنوی هم فراتر از ارزش کارهای دیگران داشته باشد مثل اینکه کسی شغلش خدمت به مردم باشد، شغلش خدمت به فقرا و ایتام باشد این ارزش پیدا می‌کند.

پیدا می‌کنه کسی که شغلش علم آموزی به دیگران کسی که شغلش یاد دادن علم به دیگران باشه معلم مربی دبیر استاد استاد حوزه استاد دانشگاه این‌ها وقتی که به دیگران علم می‌آموزند در کنار یاد دادن علم باید سبک زندگی را هم به متربیان

و متعلمین منتقل بشه وقتی یک معلم در جایگاه خودش قرار می‌گیره فرق نمی‌کنه که معلم یا دبیر کدام رشته است او در کنار رشته‌ای که تعلیم میده و یاد میده به دانش آموزانخودش در کنار او با عملش با رفتار خودش

باید درس اخلاق و درس سبک زندگی رو به شاگردان خودش منتقل کنه در قدیم کتابی بود

تدریس می‌شد به عنوان آداب المتعلمین امروز هم تدریس می‌شه یعنی قبل از اینکه یک متعلم

یک دانشجو یک طلبه علم رو یاد بگیره قبل از او باید بداند ارزش علم چیست ارزش معلم و استاد چقدر است

حتی در اونجا یاد داده شده حقوقی که بر عهده دانشجو و طالب و متعلم هست در مقابل استاد چطور بنشینه کی صحبت کنه چطور بایسته چطور رفت و آمد کنه تمام این‌ها در دین ما و در روایات ما

بهش پرداخته شده اگر میگیم ارزش معلم ارزش دبیر و دانش و دانش آموز ارزش استاد حوزه و دانشگاه ارزشی فراتر از بعضی از کارهای دیگر هست این به واسطه ارزش خود علم است چونکه علم ارزشی بسیار والا داره

در روایات ما

آمده که ملائکه الله بال‌های خودشان را زیر پای متعلمین و کسانی که علم فرا می‌گیرند پهن می‌کنند ارزش علم به قدریست که اولین جمله ای که حضرت جبراییل به پیامبر اکرم

منتقل می‌فرماید اقرا اولین کلام بخوان اقرا …

ارزش علم ارزش یادگیری خوب ارزش استاد و ارزش معلم و چه استاد حوزه چه دانشگاه به

ارزش یادگیری خوب ارزش استاد و ارزش معلم و چه استاد حوزه چه دانشگاه به ارزش و جایگاه خود علم برمی‌گرده و هرچه که معلمین ما و اساتید ما در نظام های مختلف آموزشی

مختلف آموزشی در کنار رعایت تعهد درسی خودشون تعهد علمی خودشون در کنار این تعهد ایمانی هم داشته باشند

اگر از مراکز آموزشی ما چه مراکز آموزشی حوزوی ما چه دانشگاهی ما چه آموزش و پرورش ما چه تمام مراکز آموزشی ما خروجی

آموزشی حوزوی ما چه دانشگاهی ما چه آموزش و پرورش ما چه تمام مراکز آموزشی ما خروجی این مراکز انسان‌هایی دانشمند انسان‌هایی با مهارت انسان‌های خوش فکر و انسان‌های متعهد و مسئولیت پذیر تحویل جامعه شد

انسان‌هایی که جامعه را به سمت تعالی و تکامل و ارزش‌های انسانی سوق میدن اگر خروجی مراکز آموزشی ما انسان‌هایی این چنین بودند

جای شکر داره و باید تشکر کرد و باید این موفقیت را جشن گرفت

پس ببینیم خروجی های ما در مراکز ما چی هستند

اگر دانشجوی ما دانش آموز ما بدانه در مقابل معلم چطور باید آرایش بگیره چطور بنشینه چطور حرکت کنه چطور صحبت کنه و آمده که چه چیز را از او یاد بگیره

خب در نهایت شما ببینید چقدر مسئولیت پذیر و چقدر با تجربه

بار میاد و چقدر به داد به درد جامعه می‌خوره لذا هفته آینده

دوازدهم اردیبهشت روز استاد روز معلم و روز کار و روز کارگر به همه معلمین دبیران اساتید معظم حوزه و دانشگاه و به همه کارگران

تبریک و تهنیت داریم و امیدواریم که در کار خودشون در مسیر خودشون روز به روز موفقیت‌های بیشتری رو انشالله کسب کنند و

در آخر این نکته را عرض کنم که جای تشکر و تقدیر داره از سپاه محترم نیروی محترم انتظامی

طرح عفاف و حجاب طرح نور رو شروع کردن در جامعه و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر تشکل‌های مردمی که این حرکت

یک مقداری پررنگ‌تر کردند و قوی‌تر کردند جای تشکر داره همچنین قدردانی از مردم عزیزی که همراهی می‌کنند قدردانی از کسانی که می‌شنوند و می‌پذیرند و عمل می‌کنند

به فرمایش عالم بزرگوار شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی

می فرماید هم قدرت لازم است هم اقناع

جای این نیست که ما فقط فرهنگ سازی کنیم فقط در منبرها در سخنرانی‌ها در صدا و سیما راجع به ارزش اخلاق ارزش حجاب ارزش آموزه‌های دینی صحبت کنیم

ایشون مثال میزد به اینکه آیا اگر دزدها در جامعه سرقت کنند و دزدی کنند اکتفا می‌کنید به اینکه از طریق صدا و سیما از طریق رسانه مسئله سرقت و دزدی رو و زشتی او رو به مردم بازگو کنید

نیروی انتظامی به مسئولین امر بگید که شما برید کناری بنشینید با تقوا با یاد دادن مسائل اخلاقی مردم مراعات

مراعات می‌کنن اون‌هایی که می‌خوان سرقت کنن اون دزدها هم متقی می‌شن و کناری می‌نشینند یا اینکه هم فرهنگ‌سازی

‌کنید و هم دست مامورین و نیروی انتظامی رو باز می‌گذارید برای اینکه اگر کسی سرقت کرد او را بازداشت کنید اون رو مواخذه کنید

اون خانمی که در جامعه میاد و خودآرایی میکنه

زیبایی‌های بدنش رو در ویترین قرار

و در جامعه نشان میده این هم داره سرقت اخلاق می‌کنه اون هم داره اخلاق دیگران رو مورد دزدی و سرقت قرار میده یا مردی که زمینه گناه رو در جامعه فراهم می‌کنه اون هم

داره اخلاق دیگران رو به سرقت میبره

با او هم باید اقناعی برخورد کرد

هم باید فرهنگ سازی کرد و هم باید با اقتدار در مقابل او ایستاد

بله قبلاً هم بارها عرض کردیم عامرین به معروف ناهینه از منکر باید با رعایت اصول امر و نهی با رعایت شخصیت و شأن افراد امر و نهی کنند اما

از اون طرف هم باید مراعات بشه از اون طرف هم اگر این امر لسانی نهی لسانی جواب نداد باید در مراتب بالاتر با اقتدار برخورد بشه

نباید البته زمینه مشاجرات زمینه منازعات زمینه تقابل خدایی نکرده زمینه درگیری در جامعه فراهم کرد

اما باید جامعه را از لوث گناه از لوث بی بندو باری پاک کرد دختران جامعه ما زنان جامعه ما قطعاً زنان عفیفی هستند دلیل نمی‌شود اگر کسی حجاب کافی و کامل نداره

با عفت هم نباشه این عفت و حجاب هر دو با هم مرادف و مترادف نیستند بعضی از زنان جامعه ما دختران جامعه ما ممکنه که حجاب کاملی نداشته باشند اما از عفت برخوردار باشند

خوب الحمدلله خوب همراهی کردند و خوب جواب دادند انشالله از این به بعد هم در جامعه اهل سکوت نباشیم اهل همراهی باشیم با احترام با رعایت شان و شخصیت افراد امر و نهی در جامعه اتفاق بیفته و شکل بگیره

و انشالله که زمینه محبت و زمینه همزیستی و تسالم در جامعه اسلامی و در جامعه ولایی بیش از پیش انشالله فراهم بشود در بعضی از مجموعه‌ها

حالا اسم نباید آورد اما در بعضی از مجموعه‌ها گاهی خبر می‌رسه که نسبت به بانوانی که ممکنه از حجاب کمتری برخوردارند کارشون زودتر انجام بشه در بعضی از موارد ممکنه که بانوانی که گلایه می‌کنند

منتقل می‌کنند گاهی مراجعه می‌کنیم ما چون که محجبه هستیم کمتر توجه میشه آیا این اگر اولاً درست است یا خیر ما فکر می‌کنیم که خیلی به ندرت چنین چیزی اتفاق بیفته در یک مجموعه‌ای

در یک موسسه‌ای اما اگر چنین چیزی اتفاق می‌افته باید با نظارت با حضور میدانی با حضور اتفاقی و سرزده این‌ها بررسی بشه رسیدگی بشه باید به همه مردم

خصوص کسانی که در این فضا و در این موقعیت بیشتر اهل مراعات هستند باید خدمات دهی بشه و جلو بعضی از حرکت‌های نابخردانه

الله و حرکت‌هایی که خلاف اخلاق هست گرفته بشه

الله و حرکت‌هایی که خلاف اخلاق هست گرفته بشه خدایا در فرج امام زمان علیه السلام تعجیل فرما

خطبه دوم —

در هفته قبل راجع به اینکه تقوا چیست نکاتی را عرض کردیم

اینی که در ابتدای هر خطبه سفارش شده به وصیت به تقوا اویک

عرض کردیم تقوا یعنی حرکت تقوا یعنی تغییر و هر حرکتی

مستلزم تغییر است مستلزم رشد و تعالیست البته گفتیم بعضی از تغییرها تغییر نزولی هستند و حرکت نزولی

و بعضی از حرکت ها حرکت صعودی هستند

و انسان باید حرکت صعودی و رو به بالا داشته باشه و اصلا و تغییر را عرض کردیم حکمت بعثت انبیا عظام علیهم

و تغییر را عرض کردیم حکمت بعثت انبیا عظام علیهم الصلاه و السلام هست اون‌ها آمدند که انسان رو به حرکت و تغییر وادارند آمدند انسان رو از جهالت حرکت بدن به سمت علم به سمت تعقل

به سمت آگاهی اون‌ها رو از ظلمت و تاریکی حرکت بدند به سمت نور و روشنایی پس عالم مستلزم حرکت است

مستلزم حرکت است و انسان برای ساخته شدن و برای تعالی وبرای رشد کردن باید یک رشدی را داشته باشه

انسان اگه میخواد

به تعالی انسانی برسه خب باید طی مسیر کنه بدون طی مسیر و طی طریق انسان به درجه‌ای نمی‌رسه انسان رشد نمی‌کنه

تا طی نکند نمی‌رسد انسان اگر ایستا باشه اگر بی‌ تحرک باشه اگر بدون تغییر باشه قطعاً متعفن

میشه انسان اگر یکجا راکد بود میگندد انسانی هم که بدون حرکت و تغییر هست روح او و جان او گندیده می‌شه

حرکت و تغییر هست روح او و جان او گندیده می‌شه عرض کردیم در هفته قبل سه عامل منجر به حرکت میشه یک عامل، عامل فطرت بود که در خطبه هفته قبل عرض شد

عامل دیگر قدر و منزل انسان هست انسانی که ارزش خودش رو میدونه

قدر خودش رو می‌دونه و به اون جایگاهی که لایق اون هست و می‌تونه به اون جایگاه برسه وقتی که این رو می‌دونه و باور داره قطعاً ساکت نمی‌نشینه

قطعا به دنبال رشد و تغییر و حرکت هست امیرالمومنین سلام الله علیه می‌فرماید رحم اللهم امرا

رمت خدا برکت خدا بر کسی که قدر و منزلت و اندازه خودش رو می‌دونه

و خودش رو به ارزش کم به قیمت کم و به ثمر بخش نمی‌فروشه کسی که خودش رو با اونچه که در دنیا و مافی‌هاست مقایسه نمیکنه

مقایسه نمی‌کنه و به اون نمی‌فروشه

مقایسه نمی‌کنه و به اون نمی‌فروشه در روایت دیگری که بین علما و دانشمندان بسیار روش بحث شده که مراد امیرالمومنین سلام الله از این فرمایش چیست

این حدیث گوهربار است که می‌فرماید

ارزش هر انسانی به چیست به ما یحسنه این ما یحسنه تفاسیر و تحلیل‌هایی شده یکی از بهترین ترجمه‌ها و شرح‌هایی که هست این است که ما

یعنی آنچه را که انسان نیکو می‌پندارد یعنی اونچه را که انسان به عنوان یک نیکویی به عنوان یک زیبایی به دنبالش می‌رود یعنی خلاصه ش اینکه آنچه که انسان دوست دارد

انسان به او وابسته است انچه را که انسان به او اهمیت میده

ارزش انسان فرمایش امیرالمومنین قیمت

ازش انسان به اندازه آن چیزیست که

انسان به او اهمیت میده اون رو نیک می‌پنداره و او رو دوست می‌داره اگر عشق انسان به یک

خانه هست به یک ویلا هست قیمت ارزش اون هم به اندازه اون خونه هست اگر عشقش به یک ماشین قیمت و ارزششم به اندازه همان ماشین هست

خب یک ماشین در تصادف ممکنه کامل از بین بره

کسی که علاقه‌اش و وابستگیش به یک ماشینه خب ارزش اون انسان هم به اون اندازه است

علامه محمدتقی جعفری رضوان الله تعالی علیه این مفسر بزرگ و این شارح نهج البلاغه این فیلسوف و عارف معاصر

می‌فرماید که در یک سمیناری در کشور دانمارک جمعی از جامعه شناسان دعوت بودند و موضوع این سمینار و این همایش این بود که ارزش انسان به چیست قیمت و ملاک ارزش گذاری انسان چیه هر کدام از این جامعه شناسان سخنانی گفتند

علامه جعفری رضوان الله علیه می‌فرماید من هم نوبت من که شد صحبت‌هایی که کردم اینکه گفتم ارزش انسان به اندازه اون چیزی است که نسبت به او عشق می‌ورزد به او

علاقه دارد و بالاترین علاقه و بالاترین ارزش خود خداوند است کسی که عشق به خداوند دارد ارزش او هم به همین اندازه است

گفت این جمله را که من گفتم همه کسانی که در آن سمینار شرکت کرده بودند چند دقیقه روی پا ایستادند و برای من دست زدند و تشویق کردند که این زیباترین و عالی‌ترین کلام بود و وقتی که تشویق اون‌ها تمام شد دوباره بلند شدم ایستادم و گفتم این کلام از من نبود این کلام از شخصیتی عظیم به نام امام علی علیه الصلاه و السلام بود

و حضار و این دانشمندانی که جمع بودند مجدداً برای مقام امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام ایستادند و احترام کردند

پس ارزش انسان به اون چیزی است که انسان به او عشق می‌ورزد ببینیم چه چیزی رو بهش اهمیت میدیم در زندگیمون چه چیزهایی رو بیشتر دوست داریم چه چیزهایی وقتی که کم و زیاد میشه تو زندگیمون بند دل ما رو پاره می‌کنه آیا وقتی ارتباط ما با خدا مخدوش میشه

آیا اگر خدای نکرده یک نمازی از ما اگر فوت شد چقدر ناراحت می‌شیم اگر یک نمازمون از اول وقت به تاخیر افتاد چقدر اون روز مکدر میشه خاطر ما که امروز نمازم از اول وقت تاخیر افتاد اگر برای این‌ها ناراحت می‌شیم ببینیم که قیمت و ارزش ما بالاست اما اگر

برای مادیات خیلی غصه می‌خوریم فلان چیز از دستم رفت یک مسئله مادی کم ارزش

برای اگر این امور غصه می‌خوریم خب قیمتو ارزش ما امیرالمومنین می‌فرماید به همون اندازه است و انشالله اگر قدر خودمون رو بدانیم ارزش خودمون رو انسان

اگر قدر خودمون رو بدانیم ارزش خودمون رو انسان به چه درجاتی به چه مراتب عالیه میتونه برسه به جایی که اون سیئات و بدی هاش رو هم تبدیل به حسنات و خوبی ها میکنه خب خداوند در مورد

انسان هایی که قدر و منزلت و ارزش رو می‌دونن و به سمت نیکی‌ها حرکت می‌کنند به سمت معنویات و به سمت ساخت نفت و خودسازی

رو می‌دونن و به سمت نیکی‌ها حرکت می‌کنند به سمت معنویات و به سمت ساخت نفت و خودسازی حرکت می‌کنند می‌فرماید اولئک یبدل الله …

اینها کسانی هستند که خداوند سیئات و بدی‌هاشون رو هم به حسنات و نیکی تبدیل می‌کنه یعنی خودشون در مسیری قرار می‌گیرند که

اراده می کنند حرکت استکمالی را انسانی که به دنبال حرکت صعودی حرکت رو به بالا و حرکت استکمالیست آرام آرام بدی های خودش را تبدیل به نیکی و حسنات میکنه و آرام آرام به مدارج عالی و درجات عالیه انسانی دست پیدا می‌کنه اگر

انسان بفهمد این رو و باور کنه که بزرگترین و مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مخلوق خداوند تعالی انسان است

بزرگترین مخلوق خداوند من و شما هستیم که خداوند آفریده و ما رو مسیر رشد ما رو هم معین فرموده انسانی که این را بفهمد و این رو درک کنه

دیگه خودش رو از هر چیزی که در عالم هست از مادیات این عالم از اونچه که با او با حس او رو درک می‌کنه از تمام محسوساتی که در این عالم با اون ارتباط داره و با او محسوسه خودش را بالاتر میداند و خودش رو

با چیزی معامله نمی‌کنه اونچه که معامله می‌کنه با خداونده با عالم بالاست با عالم ملکوت است

برای مادیات خیلی غصه می‌خوریم فلان چیز از دستم رفت یک مسئله مادی کم ارزش

برای اگر این امور غصه می‌خوریم خب قیمتو ارزش ما امیرالمومنین می‌فرماید به همون اندازه است و انشالله اگر قدر خودمون رو بدانیم ارزش خودمون رو انسان

اگر قدر خودمون رو بدانیم ارزش خودمون رو انسان به چه درجاتی به چه مراتب عالیه میتونه برسه به جایی که اون سیئات و بدی هاش رو هم تبدیل به حسنات و خوبی ها میکنه خب خداوند در مورد

انسان هایی که قدر و منزلت و ارزش رو می‌دونن و به سمت نیکی‌ها حرکت می‌کنند به سمت معنویات و به سمت ساخت نفت و خودسازی

رو می‌دونن و به سمت نیکی‌ها حرکت می‌کنند به سمت معنویات و به سمت ساخت نفت و خودسازی حرکت می‌کنند می‌فرماید اولئک یبدل الله …

اینها کسانی هستند که خداوند سیئات و بدی‌هاشون رو هم به حسنات و نیکی تبدیل می‌کنه یعنی خودشون در مسیری قرار می‌گیرند که

اراده می کنند حرکت استکمالی را انسانی که به دنبال حرکت صعودی حرکت رو به بالا و حرکت استکمالیست آرام آرام بدی های خودش را تبدیل به نیکی و حسنات میکنه و آرام آرام به مدارج عالی و درجات عالیه انسانی دست پیدا می‌کنه اگر

انسان بفهمد این رو و باور کنه که بزرگترین و مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مخلوق خداوند تعالی انسان است

بزرگترین مخلوق خداوند من و شما هستیم که خداوند آفریده و ما رو مسیر رشد ما رو هم معین فرموده انسانی که این را بفهمد و این رو درک کنه

دیگه خودش رو از هر چیزی که در عالم هست از مادیات این عالم از اونچه که با او با حس او رو درک می‌کنه از تمام محسوساتی که در این عالم با اون ارتباط داره و با او محسوسه خودش را بالاتر میداند و خودش رو

با چیزی معامله نمی‌کنه اونچه که معامله می‌کنه با خداونده با عالم بالاست با عالم ملکوت است

و انسانی که خودش را بزرگ میداند نه اینکه تکبر می‌کند در عین تواضع هرچه بزرگتر تواضع هم بیشتر و فروتنی در مقابل دیگران بیشتر در عین

بزرگی تواضع دارد و فروتنی دارد امیدوارم خداوند این توفیق رو به همه ما عنایت فرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.