ترک واجب کرده و سنت به جا آورده ایم

تالیفات

مقدمه

 ترک واجب کرده و سنّت بجا آورده ایم

هم در شرع و هم در عرف بعضی کارها مهمند وبعضی واجب اند وبعضی مستحب لذا احکام شرعی پنج گونه هستند؟ واجب ومستحب وحرام و مکروه و مباح .

واجب آن است که یقیناٌ باید انجام گردد و ترک آن حرام است ومستحب آن است که بهتر است انجام شود و مکروه کاری است که اگر انجام نشود بهتر است و حرام باید یقیناً ترک شود  و مباح انجام و ترکش مساوی است اگر کسی در موقعی که یک امر مهم تر پیش روی اوست از آن صرف نظر کند و به کاری که اهمیّت کمتری دارد بپردازد به او می گویند: ترک واجب کرده و سنت بجا آورده است  و این به صورت ضرب المثل در محاورات ما جا افتاده است ما در اینجا بنا داریم که به نقد این سیره غیر صحیح  بپردازیم و با ذکر بعضی از نمونه ها این بحث را عینی تر بیان کنیم  تا  شاید هشداری  برای خودمان باشد تا فرقی بین اهّم و مهّم قائل شویم .

البته  این نکته قابل ذکر است که نوعا هر کدام از ما برای کار خودمان تحلیل و دلیلی اقامه می کنیم و در حقیقت به قول قرآن مجید  (کُلُّ حِزبٍ بِما لَدَیهِم فَرِحُون) یعنی هر قومی به آنچه انجام می دهند خوشحال و راضی می باشند وگاه شده که کسی برای کار مستحب خود چنان بر صندلی توجیه نشسته واز آن دفاع و سعی می کند که افراد را مُجاب می نماید.

مجموعه حاضر اندکی از بسیار مشکلاتی است که در جامعه ما رواج دارد و جمع فراوانی از رهپویان این طریق به بیراهه میروند و در نتیجه به مقصد نمی رسند امید است ره یافتگان واقعی را به ما نشان دهند و ما را از خطا ها یمان با خبر کنند و افراد متحیّر از تردید و تحیّر  نجات یابند و از پیچ و خم کوچه ها و کوخخای موجود به سلامت به سرمنزل  مقصود و جایگاه موعود برسند .

والسلام

سید حسن موسوی خراسانی

پاییز 92 صفر المظفر 1435

 

 

نسخه pdf کتاب  tark vajeb 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.