تالیفات

مقدمه

نماز ذکر و یاد خدا، ارتباط مخلوق نیازمند با خالق بی‌نیاز، زمزمۀ عاشقانه فطرت پاک بشری وبالاخره ذکر اطمینان بخش قلبها و علاج اضطراب و دلهره‌ها می باشد. نماز وسیله ای برای شکر و سپاس از نعمت های بیکران الهی است که غیر قابل شمارش و احصاء می باشند. نماز نهر آب زلالی است برای شستشوی دائم روح از آلودگیها، نماز تابلوی هشدار دهنده ای است به کسانیکه در جادّۀ دنیای مادّی با سرعت می رانند و گه‌گاهی سرعت غیرمجاز داشته و به سمت نابودی در حرکتند.

نماز، یک حضور وغیاب چند نوبتی در شبانه روز در کلاس دین و اخلاق است. انسان در دنیای مادّی گاهی خود را به قیمتی نازل درمعرض فروش می‌گذارد ولی نماز او را به یاد قیمت اصلی‌اش می‌اندازد که:

هان ای انسان! قیمت تو بهشت است، به کمتر از آن اگر خود را فروختی ضرر کرده ای تو مشمول جمله السلام علینا هستی نماز مظهر ذلّتی عزّت بخش و تواضعی رفعت آفرین است، نماز معراج و پلکانی است به بیکرانه‌ای بی‌نهایت، نماز ستون خیمۀ دین و پرچم پراهتزاز آئین است.

نقش تربیتی این عبادت عظیم بر کسی پوشیده نیست، اگر فرزندانمان اهل نماز شدند، اهل تعظیم و تکریم والدین نیز خواهند بود وگرنه، نه. چرا که اگر روحیۀ شکر مُنعم در این فرزند زنده نباشد و خدای صاحب نعمات را پرستش و ستایش نکند به یقین از پدر و مادر نیز تشکّر نخواهد نمود.

صف نماز، صف عزّت مسلمین و مبارزه با معاندین و امیدبخش دلهای مؤمن ومأیوس کننده ملحدان بیدادگر است. نماز تکرار اصول دین برای چندین بار در شبانه روز و اقرار به توحید و نبوّت و معاد است، نماز بازدارنده از بدی‌ها و آلودگی‌های فکری و مالی و اجتماعی است. صفوف نماز سابقه‌ای دیرینه دارد و هنر این صفوف بهم فشرده در تاریخ ثابت است. دشمن شکنی نماز جمعه و جماعات بر اهل اطلاع پوشیده نیست. نماز وسیله‌ای است برای حرکت در مسیر اصلی و به چپ و راست منحرف نشدن «اِهدِنا الصِّراطَ المُستقیمَ»

نماز ارتباط همیشگی با هم کیشان مسلمان در روز، و چندین بار پیام‌دهی و پیام‌گیری و سلام رساندن و سلام شنیدن از آنان است. «اَلسّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِالله الصّالِحین»، و نماز ارتباط با انبیاء و فرشتگان مقرّب خداست، «اَلسّلامُ عَلَیکُم و رَحمهُ الله وَ بَرَکاتُه»

و در نهایت نماز احتیاج فقیری چون من به غنی بِالذّاتی چون اوست و خلاصه«نماز، نیاز من» است به درگاه بی نیاز.

مجموعه ای را که پیش رو دارید جمع آوری آیات و روایات و داستانهائی پیرامون فریضه بزرگ نماز در کنار همۀ نوشته هایی که اهل قلم در این باب بخوبی نگاشته اند، می باشد.

امید می رود که خدای بزرگ ما را در زمرۀ نمازگزاران و اقامه کنندگان نماز محسوب نماید، عیب نوشتۀ ما را گوشزدمان کنید و از دعای خیر فراموشمان نفرمائید.

سیّد حسن موسوی خراسانی

تجدید نظر جهت چاپ مجدد

ذیقعده الحرام 1437 هجری قمری

مردادماه 1395 هجری شمسی

 

نسخه pdf کتاب  نماز نیاز من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.