تالیفات

مقدمه

به دیدار دیار یار رفتن کوله‌باری می‌خواهد، کوله‌باری پر از لوازم سفر ازجمله اندکی اخلاص و مقداری تفکر و قدری اراده و ظرفی پر از شوق و ذوق و پیمانه‌ای نیمه پر از اطلاعات راه. در کنارش همراهی راه‌بلد و دلی نرم و اشکی گرم، لباسی پاک و درونی امیدوار، امید به سبک شدن از سنگینی، پیراسته شدن از پیرایه‌های دنیوی، وابسته شدن به ارزش‌های اخروی، اسم حاجی گرفتن و بیشتر از اسم، با مسمّای آن زندگی کردن.

کعبه را سنگ نشان دانستن و با احرام به دنبال یار دویدن، گلی گم کرده و برای جستن آن هروله کنان جَستن و غبار کینه و کدورت را از آئینه دل زدودن و زرق و برق‌ها را شستن، از لایه‌های بی‌ارزش رنگارنگ این جهانی رهیدن و به پوششی بی‌آلایش درآمدن، عینک نزدیک‌بین دنیا را با عینک دوربین عوض کردن، به طواف کعبه رفتن و به حرم راه یافتن و از کرده‌ی بیرون شرمسار نبودن و بالاخره به سفری رفتن که سوغاتش ترک گناه و عوض شدن است.

با کاروان دل به طواف خانه گِل رفتن و با ادبی در حد (فَاخلَع نَعلَیکَ) به حریم صاحب خانه پا گذاشتن، واله به دنبال اله رفتن به امید معرفت و سرزمین عرفات، کوچ کردن با شعور به مشعر سر زدن و شبی تاریک را به صبح روشن عید اضحی رساندن و از دیار شعور به وادی تمنا (سرزمین منا) رفتن، شیطان را چندین بار راندن، کاردی بر گلوی نفس کشیدن، از زیور جسم (موی سر) دل بریدن و باز هم ابلیس را سنگ‌باران کردن و به طواف مجدد خانه دوست رفتن و همان عشق‌بازی را دوباره تکرار کردن، اندکی از لوازم سفر است.

در مورد حج و عمره کتب مفصل و مختصری از سوی علما و دانشمندان فرهیخته مکتب تشیع نوشته شده است و الحق که حق مطلب را ادا نموده‌اند. حقیر نیز به‌دلیل تشرّف چند سفر به سرزمین وحی و سروکار داشتن با زوّار محترم، مطالبی اندک را با ویژگی تفکیک بحث «اموال، احوال و اعمال» به رشته تحریر درآوردم. باشد که برای زائران این سفر بزرگ و سرنوشت‌ساز اثری داشته و موجب دعای خیر شود.

مجموعه مختصری که در دست شماست اندکی از این لوازم سفر را شرح داده که امید است حاجیان به آن عمل کنند و در مظانّ اجابت دعا دعایمان نمایند.

پیشنهادی را که دارم و امیدوارم از سوی متخصصان بحث‌های اعتقادی به آن جامه عمل پوشیده شود این است که برخی از مباحث کلی اختلافی بین ما و اهل سنت، به‌طور اعم و با وهابی‌ها، به‌طور اخصّ! را به‌صورت مختصر به زائر دهند، همچنان‌که جزوه بهداشتی و آداب سفر به زائران می‌دهند، این جزوه را حداقل در اختیار باسوادهایی از کاروان‌ها بگذارند تا این‌که قدری از شبهه پراکنی‌های آنان که در بقیع و مسجد‌النبی9 و بین‌الحرمین و… به نحو لفظی یا کتبی و حتی گاهی با درگیری به مردم مسلمان و شیعه جهان با زبان‌های مختلف تحمیل می‌کنند پاسخ داده شود و حاجی ایرانی بتواند در صورت پیش آمدن بحث، از مکتبش دفاع کند.

ضمناً از همکاری حجج ‌اسلام سید مرتضی موسوی و شیخ امین ناجی که در جمع‌آوری برخی از مطالب آن کمک کردند و از سید محمد حسین موسوی که تایپ این مجموعه را به‌عهده داشته‌اند تشکر و سپاسگذاری می‌شود.

والسلام

سید حسن موسوی خراسانی

 

 

نسخه pdf کتابrasmedidar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.